In vergelijking met voorgaande jaren is de personele omvang van RDDI in 2024 afgenomen. Dat komt vooral door de verhuizing van het Leerhuis Informatiehuishouding (circa 11 fte) naar het Nationaal Archief op 1 oktober. Daarnaast is alvast nagedacht hoe RDDI kan inspelen op de nieuwe rijksbrede taakstelling.

Bedrijfsbureau

Het bedrijfsbureau is voortvarend begonnen aan een efficiencyslag, ook met het oog op de eindigheid van het programma en de taken van het bureau. Versnipperde taken zijn samengebracht binnen één functie (1 fte) en interne processen worden efficiënter ingericht. De uitvoering van de financiële taak is verstevigd door de komst van een adviseur bedrijfsvoering financiën, een waardevolle toevoeging voor zowel het bedrijfsbureau als het programma. Daarnaast is het team uitgebreid met een senior facilitator en trainer om de projectteams en de teamcohesie te versterken.

O&B

Per 1 januari 2025 is RDDI onderdeel van de directie Organisatie & Bedrijfsvoering van OCW. Dit zal ten goede komen aan de samenwerking, ook tussen de verschillende bedrijfsvoeringsactiviteiten binnen het bestuursdepartement.

In 2025 richt het bedrijfsbureau zich vooral op het verbeteren van het contractmanagement, de inkoop en de procedure voor de personele en financiële mandaten. Ook zal (verder) nagedacht worden over de regiefunctie, voor en na de beoogde einddatum van het programma. Daarnaast blijft het bedrijfsbureau collega’s actief begeleiden van en naar een nieuwe werkplek of werkgever, met behoud van kwaliteit.

Aarti Ganga Hubert Krane

‘Fijn als het op orde is’

Aartie Ganga, hoofd Bedrijfsvoering, is trots op haar team en de ingezette efficiencyslag: “Door het goed vaststellen en vastleggen van de mandaten zijn de lijnen nu duidelijker en daarmee korter: je weet wie verantwoordelijk is. En we hebben onze inkoopfunctie verstevigd. Zowel van de materiële als de personele inkoop, met name de externe inhuur. We hebben nu generieke functieprofielen, voor de hele arbeidsmix van vaste, gedetacheerde en ingehuurde medewerkers. Daardoor kunnen we vacatures niet alleen sneller invullen, maar ook sturen op de formatie. Zo borgen we ons deel van de taakstelling. Mensen zijn bij ons absoluut geen cijfers. Maar het is fijn als de cijfers op orde zijn.”

Voor de regiefunctie is Aartie blij dat in Proza, het documentmanagementsysteem van OCW, nu de basis op orde is. “Met name met het oog op het einde van het programma; dan moet alles vindbaar en toegankelijk zijn voor het vervolg. Op dit moment staat al zo’n 80% van de personele en financiële dossiers op de goede plek. En dat is fijn, want een stuk minder zorg.”